Mallar för fakturor
Det finns mycket att tänka på när man ska skapa fakturor till sitt företag. Det är mycket information som måste stå med, sedan vill man gärna att de ska se snygga och professionella ut. Och till sist så måste de vara lagligt korrekta.
En mall som är fysisk eller digital
Förr i tiden så var det ingen fråga, alla hade fysiska fakturor som man skickade till sina kunder. Idag är det tack och lov annorlunda och nästan alla fakturor skickas digitalt. Det har haft flera fördelar och såklart öppnat upp för en mer öppen handel mellan olika länder eftersom man enkelt kan skicka och betala online. För att ta fram en mall som funkar för digital användning så bör man kontakta en expert. Din revisor kan säkert hjälpa dig med att hitta en bra person som tar hand om dina mallar.
Ett typsnitt som är klassiskt och elegant
När du ska skicka ut fakturor så gäller det att dina dokument och mallar reflekterar ditt företag. Välj därför ett typsnitt som är typiskt för just din bransch. Såklart kan det vara olika typsnitt som passar för en revisor än vad som passar för en frisör till exempel. Det kan dock vara lite svårt att veta vilken man ska välja så du gör helt rätt i att prata med en grafisk designer för att få råd. Du kan använda dig av samma person som skapat din logga och/eller din hemsida med fördel.
Välj färg med omsorg
Att ha färg på sina fakturor beror på om du har en typisk kod för ditt företag. Jag har valt att använda mig av samma färgkoder som jag har i min logga och på min hemsida. Jag vill att man ska få en känsla av helhet när man går igenom hela processen, från det att man hittar till min hemsida tills dess att man får fakturan så ska det upplevas som att samma företag sköter allt, vilket det också gör. Det handlar om att bygga ett undermedvetet förtroende hos sina kunder som inte är att underskatta. Man kan dock vara lite försiktig när man väljer färger så att det inte ser ut som ett reklamblad eller något.
Se till att dina kunder betalar i tid
Det måste vara tydliga fakturor för att inte skapa någon förvirring hos dina kunder. Se till att all information är tydlig och att det inte står med en massa onödig information. Glöm inte att skriva ut dröjsmålsränta om du har en särskild sådan. Sedan gäller det att hålla koll på att de skickas ut i tid och att man får betalt i tid. Beroende på storlek på ditt företag så kanske du gör detta själv eller så kanske du har en person som sköter den här biten helt och hållet. Skaffa en ekonomiassistent om du känner att du behöver hjälp men kanske inte riktigt kan anställda en ekonom eller revisor i dagsläget. Om du har en mindre firma så räcker det med att bokföra och få hjälp av en revisor en gång om året med deklaration.